Podstawowym celem usług doradczych świadczonych przez MWM Group jest wsparcie firm w procesie usprawniania organizacji i zarządzania efektywnością przedsiębiorstwa. Możemy wyróżnić tutaj kilka obszarów i usług.
 

A. Strategia

A1. Analiza i diagnoza strategiczna.

 Diagnoza ta obejmuje wsparcie w obszarze:
- analizy otoczenia rynkowego i portfela produktów;
- strategicznej diagnozy organizacji (potencjału strategicznego firmy): zasobów, kompetencji i łańcucha wartości.
Jeśli istnieją, to ocenie zostaną również poddane: Wizja, Misja, Wartości oraz stopień realizacji celów strategicznych firmy.

 A2. Budowanie strategii.

Definicja celów i zasad pomiaru ich realizacji. Nastąpi przełożenie celów strategicznych na działania operacyjne – kaskadowanie. Zostaną zaprojektowane odpowiednie działania strategiczne mające za zadanie wsparcie realizacji poszczególnych celów. Opracowane zostaną założenia budżetowe.

 A3. Strategiczna karta wyników.

Pozwala na zbudowanie praktycznego system pomiaru i monitoringu realizacji strategii. W przypadku wykorzystywania w firmie zarządzania poprzez cele (MBO) „obiektywny” monitoring stopnia realizacji celów indywidualnych poszczególnych pracowników.

 

B. Finanse i controlling

B1. Audyt SI/AC.

Analiza i ocena systemu informacyjnego w obszarze analityczno-controllingowym. Analizie podlegają przede wszystkim zasady i modele rachunku kosztów oraz sposób ewidencji kosztów i przychodów. Należy ocenić w jakim stopniu istniejący system informacyjny wypełnia potrzeby informacyjne kadry zarządzającej oraz sposób ewaluacji realizacji celów strategicznych firmy. Oceniane są również procesy planowania i budżetowania oraz monitoringu wykonania założeń budżetowych.

 B2. Opracowanie (modelowanie) i wdrożenie systemu controllingowego.

Podniesienie efektywności zarządzania poprzez wdrożenie systemu controllingu i rachunkowości zarządczej pozwalających na szybsze i bazujące na racjonalnych przesłankach ilościowych podejmowanie decyzji zarządczych. W efekcie powinnyśmy uzyskać możliwość wykonywania wielowymiarowe analizy z dokładnością do co najmniej rentowności i kosztów produktów oraz klientów. Kluczowym pojęciem są tutaj koszty jednostkowe zdekomponowane na odpowiednie poziomy marż pokrycia wynikających z przyjętych cen produktów i usług. Pozwalają one na rozliczenie kosztów pośrednich zgodnie z opracowanymi modelami rozliczeniowymi bazującymi na przykład na metodzie ABC (Acivity Based Costing) – rachunku kosztów działań. Podstawą prac jest analiza i ocena istniejącego systemu informacyjnego przedsiębiorstwa (Audyt SI/AC). Wdrożenie jest silnie skorelowane z modelowaniem i optymalizacją procesów biznesowych.

 B3. Budowanie systemu zarządzania płynnością finansową.

Płynność finansowa przedsiębiorstwa jest jednym z najważniejszych i najczęściej powtarzanych pojęć przez menadżerów finansowych nie tylko w Polsce. Najczęstszą przyczyną upadku przedsiębiorstw jest nie tyle brak rentowności, co utrata możliwości regulowania wymagalnych zobowiązań i pokrywania niespodziewanych wydatków. Rosnące długi, a w rezultacie kłopoty z płynnością finansową to konsekwencje wynegocjowanych długich terminów płatności, niejasnych procedur monitorowania należności i mało skutecznej windykacji. Jednak okazuje się, że zagrożeniem dla efektywnego funkcjonowania jest nie tyle zbyt niska, ale także zbyt wysoka płynność finansowa. Rzecz jest więc w tym, aby płynność utrzymać nie na tyle wysokim, co optymalnym poziomie. Podstawą jest wdrożenie dostosowanych do potrzeb i możliwości firmy zasad tworzenia i monitorowania preliminarza przepływów pieniężnych (budżetu gotówki), obrazujących zestawienie przewidywanych przepływów gotówkowych (Cash Flow). Kluczowe są tutaj umiejętności zarządzania kapitałem obrotowym netto, wyrażone w cyklu konwersji gotówki, czyli cyklu zobowiązań i należności oraz rotacji zapasów – wiekowania produktów i towarów na magazynie.

 

C. Procesy biznesowe

C1. Modelowanie i optymalizacja procesów biznesowych.

 Jest to usługa mające na celu identyfikację istniejących procesów, stworzenie ich opisu oraz modelowanie ich przyszłego działania wspierającego realizację strategii firmy. Proces rozumiemy jako przebiegających po sobie zadań do realizacji, tworzących wartość dla odbiorcy i najczęściej wspieranych przez aplikacje i technikę informacyjną. Jego wartość składa się z rezultatów tworzonych dla zewnętrznych i wewnętrznych klientów. Proces posiada własnego właściciela, które kształtuje i kieruje procesem w oparciu o strategię przedsiębiorstwa i wyprowadzone z niej wskaźniki sterujące. O modelowaniu procesów możemy mówić przynajmniej na dwóch poziomach:
- makro – definicje podstawowych składników procesu i poszczególne podprocesy, przepływy pomiędzy poszczególnymi procesami,
- mikro – mapy przepływu pracy i działań w procesach.

Ważnym elementem jest zdefiniowania macierzy RACI – modelu ról oraz zakresu odpowiedzialności poszczególnych uczestników procesu. Każdy proces powinien mieć swój cel, właściciela i przede wszystkim system miar Zarządzania Efektywnością Procesu w konsekwencji pozwalający na ich optymalizację.

 

D. IT

D1. Audyt IT/IS.

Celem audytu jest ocena funkcjonowania i wykorzystania systemów informatycznych w firmie. Punktem wyjścia do analizy jest zbadanie ich spójności i harmonizacji z istniejącymi strategiami organizacji, czyli stopnia wsparcia realizacji celów i działań strategicznych. Innym dobrym sposobem oceny systemów IS/IT jest analiza potrzeb i możliwości ich zaspokojenia na poziomie procesów biznesowych przedsiębiorstwa. Analizę możliwości wspierania procesów przez systemy IT powinno się rozpocząć się od procesów krytycznych, tj. takich których wyjścia mają wpływ na krytyczne czynniki sukcesu lub będących elementem łańcucha działań (procesów głównych), tworzących wartość. Procesów, o których wiemy, iż są w naszej firmie procesami kluczowymi, tworzącymi wartość dla klienta, za którą to nasz nabywca produktów i usług będzie skłonny zapłacić. W ramach audytu zostanie dokonany przegląd i ocena architektury i wdrożenia systemów oraz funkcjonowania działu IT, wybranych umów wdrożeniowych i serwisowych. Przeglądy te dokonano pod kontem ich bezpieczeństwa, niezawodności i wydajności. W efekcie przeprowadzonej analizy powstanie zbiór wniosków i zaleceń poaudytowych.

 D2. Zarządzanie projektami.

Wsparcie kompetencji zarządczych po stronie firmy w zakresie zarządzania i prowadzenia projektów naprawczych i rozwojowych.